Co všechno ovlivňuje BMI. Znáte své BMI?

Co je BMI?

BMI je zkratka pro Body Mass Index (Index Tělesné Hmotnosti). Tento termín publikoval poprvé ve své studii známý Ancel Keys v roce 1972. Vypočítává se vzorcem:

váha (kg) / výška (m2)

Je relativně dobrým a rychlým ukazatelem toho, je-li naše tělesná hmotnost nízká, akorát či příliš velká. To následně poukazuje na případně zvýšenná zdravotní rizika či přímo na zvýšení rizika úmrtí.

Nevýhody měření pomocí BMI

BMI ve své základní formě nezohledňuje pohlaví, věk. Není to příliš funkční nástroj pro sportující jedince, zejména ty, co nabírají svalovou hmotu (ti mohou jako ukazatel použít WHR). Měření navíc nepozná, jestli kouříte nebo ne. Kouření ovlivňuje tělesnou hmotnost a přidává BMI na nepřesnosti.

Jaké je optimální BMI?

Pokud ještě neznáte své BMI, použijte uvedený vzorec nebo kalkulačku na této stránce – ať více chápete, o čem hovoříme.

Jako „normální“ BMI se označuje hodnota v rozmezí 18,5-24,9. To by nám mělo říci například to, že nemusíme hubnout, nebo že nenavyššujeme riziko rozvoje případných nemocí, které se vážou na nadváhu, obezitu nebo na podváhu.

Možná i vás trklo, že je hranice u takto nastaveného BMI celkem široká. V mém případě by to znamenalo, že se svými 1.78 metry mohu vážit 59-79 kg a jsem v „normálu“. Skutečně není rozdíl mezi tím, vážím-li 60 nebo 79 kg?

Ze zkušenosti mohu říci, že 79 kg jsem měl jednou v životě, když jsem intenzivně cvičil a jedl spoustu tučného nezdravého jídla a byl jsem již celkem oplácaný, zatímco 59kg jsem dosáhl pouze při dlouhodobém půstu. Oboje pro mě byly extrémy.

Existuje poté mnoho studií, které poukazují např. na nárůst rizika rozvoje cukrovky od BMI 21. Ženy s BMI 24,5 mají 5x vyšší riziko cukrovky v porovnání s ženami s BMI 21. Lidé s BMI 18,5 mají 2x nižší riziko srdeční příhody v porovnání s lidmi s BMI 24,5. Jen nižší normální BMI má potenciál zachránit obrovské množství životů, neboť jsou nemoci oběhové soustavy hlavní příčínou úmrtí nejenom u nás, ale u většiny (ne-li všech) vyspělých zemí.

Co teprve benefity, které normální BMI přináší lidem, kteří mají nadváhu?

Skutečně optimální BMI

Je tedy vhodné čísla specifikovat a chceme-li použít BMI jako nástroj pro dosažení optimálního zdraví, pak se můžeme podívat na největší studii, která kdy toto téma zkoumala, vyhodnocovala data od více než 30 milionů účastníků přes 3 milionů úmrtí.

Vyfiltrujeme-li tyto údaje na osoby, které byly sledovány alespoň 20 let, pak nejnižší úmrtnost měli lidé s BMI v rozmezí 20-22. To by v mém případě znamenalo, 63-70 kg, kdy moje běžná váha je 72 kg a na hranici “optimálního” BMI (70 kg) se dostanou pouze pokud jím vskutku maximálně zdravě téměř výhradně rostlinnou výživu. Z praxe tedy vím, že je toto BMI poněkud přísné. V rámci běžně (tedy nezdravě) se vyživující společnoti by na něj nedosáhl téměř nikdo.

Jak by vypadalo vaše optimální přísné BMI se můžete podívat v následující tabulce.

 

Zdravé BMI je za humny a s ním i vyšší kvalita života

Pokud máte BMI v nepořádku, mělo by vám to předat v prvé řadě tu zprávu, že si ubíráte na kvalitě života, nejpravděpodobněji výměnou za to, že si pochutnáváte na nepřirozených a vysoce-kalorických jídlech. Je pravdou, že se po stránce chuti obtížně porovnává jablko se sladkostmi obsahujícími 10 aditiv zacílených na vaše chutě a budován závislosti. Pokud se vám však podaří začít jíst přirozenou stravu, chutě se vám zlepší a jablko vám poté dá tolik požitku, jako vám kdysi dala umělá, nezdravá sladkost.

Tento princip platí obecně u tématu zdravých / nebo nezdravých potravin. Zlepšení chutí je otázkou pár týdnů. Pár týdnů správně směřované pevné vůle do tvorby příjemnějšího a příjemnějšího, dlouhodobě udržitelného způsobu výživy.

Pokud tedy vaše BMI potřebuje upravit, věřte, že to stojí za to. Hovoříme zejména o většinové populaci s nadváhou či obezitou. Jste kousíček od toho, aby jste se cítili mnohem lépe.

 

S optimální BMI vám mohou pomoci naše služby nebo online kurz.

 

Sdílejte příspěvek