„Hubnutí byste si měli užívat“: 3 netradiční tipy pro lepší postavu

Jaké vaše představa o hubnutí? Dřina? Hlad? Tak se pojďme podívat na to, jak to udělat jinak – abyste si cestu mohli užívat.

Nadváha je tématem naší doby. Přes 50% lidí v naší společnosti má nadváhu či obezitu, kdy tendence přibírat na váze stoupá s věkem. Ve věku 60-70 let má nadváhu či obezitu okolo 70% lidí. To by mě trápilo zejména z důvodu vyššího rizika nemocí a náročnějšího života (méně energie, atd.).

Ze současné statistiky se dají usoudit dvě věci:

  1. Je pravděpodobnější, že v průběhu života ztloustnete.
  2. To, co lidé považují za normální způsob výživy z tohoto hlediska nefunguje (respektive: pokud chcete nabrat na váze, tak to funguje dobře).

Samozřejmě: i přesto, že je nadváha všude kolem nás, nemusíte jí zažívat osobně. Stačí začít uvažovat a následně i žít odlišně, způsobem, který nadváhu negeneruje (a přesto nabízí požitek z jídla a hody). V tomto článku vám povím tři tipy získané ze studia výživy po světě. Tipy, které generují dlouhodobý úspěch, opírají se o principy výživy, které se používají i v zónách dlouhověkosti -místech, s nejvyšší průměrnou délkou života na Zemi, kde si lidé pomalu musí googlit, co znamená slovo nadváha – protože v jejich životech není.

Na co tedy myslet při hubnutí?

1. Zaměřte se na příčinu: neřešte následek

Doba se mění, ale dá se říci, že dosavadní trendy v hubnutí mířily na řešení následku problému, zatímco ponechávaly jeho příčinu. To se samozřejmě projeví na výsledcích a statistikách, které říkají, že 80-98% (dle různých studií) lidí dlouhodobě neudrží případné krátkodobě nabyté zhubnutí.

Na chvíli zhubnout je relativně snadné. Pokud ale nevyřešíte základní příčinu problému: nevhodný životní styl, pak v okamžiku, kdy poleví disciplína v dodržování obtížně dodržovatelných pravidel (např. kalorická restrikce, hlad), vrátíte se k původnímu životnímu stylu a s tím se pravděpodobně navrátí i vaše původní váha, ne-li něco navíc.

Kalorická restrikce je přežitek, krátkodobé řešení vhodné možná při akutní potřebě zasáhnout do své tělesné hmotnosti. Obdobně je to s potravinovými doplňky. Než utrácet tisíce korun měsíčně za umělé, lidmi vytvořené berličky s neznámými dlouhodobými dopady na lidské zdraví – je lepší začít žít a jíst přirozeněji.

Nadváha je následek. Její příčina je nevhodný životní styl, zejména nevhodná výživa. Správné řešení situace je zaměřit se na změnu životního stylu. Tato změna musí být příjemná a trvale udržitelná. Pak máte vyhráno.

2. Cesta k hubnutí je cíl

Jedna možný přístup při hubnutí je: pojďme se podívat na vaše složení těla, BMI, atd. Následně se pokusme dostat BMI do normálních hodnot. Váš cíl tedy je (příklad) zhubnout 8 kilogramů.

Poté je běžné, že tomu přizpůsobujete své chování. Riziko však je, že se budete soustředit pouze na dosažní výsledku, nehledě na akce, které k tomu použijete. Opět: drastické hladovění vám pomůže dosáhnout např. tohoto cíle zhubnout 8 kilogramů. Cesta, kterou jste se k výsledku dostali, je ovšem nezdravá, dlouhodobě neudržitelná. Výsledek je tedy pravděpodobně jen krátkodobým nádechem lehkosti.

Druhý přístup, který se začíná objevovat ve světě hubnutí, je jiný. Říká: soustřeďte se na cestu, výsledky se poté dostaví samovolně. Vy tedy můžete vědět, že pro dosažení optimálního BMI potřebujete zhubnout 8 kilogramů, ovšem tuto informaci dáte stranou a namísto toho svoji pozornost zaměříte na to, abyste ve svém životě začali jít po cestě, která vede k dlouhodobému hubnutí.

Stačí naučit se správnou cestu. Poté, nepatříte-li k velice vzácným genetickým výjimkám, hubnutí bude samovolným výsledkem nové cesty, tak jako je 70% populace s nadváhou výsledkem, který nabízí současná cesta všední výživy.

3. Užívejte si proces hubnutí

Jaké pocity vám vyvstanou při představě, že byste se měli pustit do procesu hubnutí? Je to radost?

Pravděpodobně ne. Historie hubnoucích praktik, které se ptakticky stavěly např. na odepírání si jídla, nevytváří žádné příjemné konotace. Člověk, který se rozhodne zhubnout s konvenčním povědomí o tématu, pravděpodobně udělá přesně to, že bude jíst málo. Bude mít hlad. K tomu začne fyzicky dřít, tedy bude mít ještě větší hlad. Třetí den vybílí lednici a odnáší si tak nepříjemnou zkušenost plnou utrpení s pocitem neúspěchu na konci. Tudy cesta nevede.

Proces hubnutí by měl přinášet radostné chvíle do vašeho života. Namísto fyzické dřiny do začátku bohatě stačí příjemné procházky v přírodě – přirozený pohyb.

Nadváha pramení z nadbytku kalorií. Tento nadybytek však vzniká zejména z konzumace nepřirozených potravin, průmyslově zpracovaných potravin, nadbytku živočišných potravin a nedostatku potravin rostrlinného charakteru (ovoce, zelenina). Klíčvé je uvědomit si, že ovoce, zelenina, luštěniny… to je zejména voda a vláknina – malé množství kalorií a veliké množství živin, které nastartují vaště tělo do správného fungování. Bavíme se tady o tématu kalorické hustoty potravin, které učíme naše členy v rámci online kurzu.

Metody hubnutí, které učí konzumaci více ovoce a zeleniny, nejenom že samy o sobě snižují množství kalorií, které člověk sní, ale jak se výživa přibližuje k čistě rostlinné výživě, začínají se používat metody hubnutí s přívlastkem “Ad libidum”. To znamená, že můžete jíst dle chuti. Nikde žádné utrpení, žádný stres.

Shrnutí

Hubnutí by tedy mělo vypadat tak, že se rozhodnete změnit svůj způsob výživy (nikoliv jíst méně v rámci toho starého způsobu výživy). Naučíte nové recepty, z nových surovin. Jídlo vám chutná, cítíte se díky němo svěžeji, a jeho výsledkem je i redukce hmotnosti – vyrazili jste po správné cestě. Procházky jsou příjemnou záležitostí. Netrpíte hladem, přesto jste významně snížili množství kalorií, které přijímáte.

Začíná vám být lépe a lépe, a tak máte tendenci dodržovat nový způsob výživy více a více. Opouští vás myšlenky na staré jídlo, protože brzy zjistíte, že vám vlastně vůbec nechybí. Zlepší se vám chuťě, zpestří se vám jídelníček o spoustu nových surovin – kvalita požitku z výživy stoupne. Naopak cena nestoupá, protože základní potraviny, ze kterých se nový jídelníček staví, jsou levné.

Nakonec si ze zvědavosti dáte portaviny, které jste jedli kdysi běžně. Budete se divit, jak jste to mohli jíst? Bude to moc mastné, moc slané či přeslazené. Opět se utvrdíte, že vám nic nechybí, jste spokojeni a moc vděčni vůči sobě samým, že jste udělali tuto klíčovou změnu ve vašem životě, která dodává nejenom prognózu lepšího zdraví v budoucnosti, ale i lepší každodenní pocit ze sebe sama.

Sdílejte příspěvek